Ježíš vypravoval svým učedníkům podobenství, že je třeba stále se modlit a neochabovat: „V jednom městě byl soudce, Boha se nebál a na lidi nedal. Byla v tom městě i vdova...“
Viz Lk 18,1-8
(Foto: wp paarz flickr.com [online] cc)
E-vangelium on-life
Pokud se nám nedaří stále se modlit a neochabovat, jak nás k tomu vybízí Ježíš, možná stojí za úvahu, jakým způsobem čteme podobenství o soudci a prosící vdově. Obvykle přistupujeme k Ježíšovým podobenstvím tak, že hned najdeme nápadnou podobnost mezi sebou a některou z postav příběhu. S touto osobou se poměrně snadno ztotožníme a závěr, k němuž nás podobenství vede, následně aplikujeme na sebe.
I v podobenství o soudci a vdově hned najdeme něco, co máme společné s jednou z hlavních postav. Podobně jako vdova v příběhu i my máme srdce plné tužeb a potřeb. I nás trápí rozmanité starosti. I my čelíme různým protivenstvím a potřebujeme, aby nás někdo ochránil. Proto se snadno dokážeme vcítit do pozice vdovy a s ulehčením si oddechneme, když se dovíme, že ji soudce konečně vyslyšel. Posud je náš postup v pořádku. Problém však nastává, když začneme podobenství číst jako rovnici, v níž se postavy v příběhu musí rovnat přesným ekvivalentům v našem životě. Zdá se, že rovnice má jednoduché řešení: Prosící vdova – to jsme přece my. No a soudce – to může být jedině Bůh! Má být tedy naše modlitba podobná vytrvalému naléhání na nespravedlivého soudce, o němž už předem víme, že nakonec zareaguje jen proto, že ho přestala bavit naše neoblomnost? „Děkuji, o takový model modlitby nemám zájem,“ oprávněně odpoví každý, kdo disponuje minimální dávkou zdravého rozumu.
Podobenství o soudci a vdově totiž není rovnicí. Mezi vdovou, která naléhá na soudce, a člověkem, který se modlí k Bohu, se nenachází rovnítko. Naopak, podobenství je jedna velká nerovnice. Na jedné straně stojí nespravedlivý soudce a na druhé straně milosrdný Bůh. Na jedné straně je vdova, která nemá nikoho, kdo by se jí zastal, a na druhé straně stojí Nevěsta, která ví, že je s ní Ženich (srov. Lk 5,34). Na jedné straně je neochota soudce, který by si nejraději zacpal uši, aby neslyšel otravnou vdovu, a na druhé straně je Ženichova touha po sladkém hlasu své Nevěsty (srov. Pís 2,14). Co je víc? Nalezne Syn člověka na zemi tuto víru?
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.