Viz Iz 63,16b-17.19b; 64,2b-7
Liturgi@ on-life
Po návratu z babylonského zajetí do vlasti nečekala na izraelský národ pohoda a okamžitý blahobyt na dosah ruky, nýbrž zničená země a zpustošený chrám (viz Iz 64,9-10). Neznámý prorok (tzv. Tritoizaiáš), jehož texty tvoří poslední část Izaiášovy knihy (Iz 56 – 66), reaguje právě na tuto zkušenost vyvoleného lidu a povzbuzuje Izraelity k důvěře v Hospodinova zaslíbení. Neoddělitelnou součástí této důvěry je však především hluboká pokora, opravdové pokání a upřímná náprava života, protože – jak zdůrazňuje prorok – příčinou bídy a těžkostí není Hospodinova zapomnětlivost nebo bezmocnost, nýbrž právě hříchy lidu (viz Iz 59,1-2). To ony jsou překážkou vztahu mezi Hospodinem a člověkem. Tato překážka zabraňuje tomu, aby Hospodin zahrnul svůj lid požehnáním a blahem.
V současné době a v našich zeměpisných šířkách neřešíme takové existenční otázky jako Izrael po návratu z Babylonu. A pokud se přece jen stane, že narazíme na závažnější a rozsáhlejší soukromý či společenský problém (nebo snad krizi?), dovedeme si objasnit jeho příčiny za pomoci sociologických faktorů, ekonomických ukazatelů, či psychologických zákonitostí. Možná různé faktory, ukazatele, indikátory, zákonitosti a prognózy opravdu představují klíč k řešení toho, co v našem životě právě nefunguje. Nicméně, prorok, jenž se hlásí ke slovu na první adventní neděli, již přibližně sedmadvacet století s neustávající naléhavostí poukazuje na pořád jednu a tutéž příčinu lidských nesnází, bídy a těžkostí:Zbloudili jsme z Hospodinových cest, ztvrdlo nám srdce, neměli jsme před Hospodinem bázeň. Zhřešili jsme, byli jsme v hříších stále. Jak špinavý šat byl každý náš skutek. Zvadli jsme všichni jak listí, nepravosti nás unášely jak vítr. Nikdo nevzýval tvé jméno, nikdo se nevzchopil, aby se k tobě přivinul...Opravdu můžeme sebejistě mávnout rukou, že prorok nerozumí životu a že jeho výroky již neplatí?
Připravily Paulínky
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.